Puck naar Estland

Kennismaking

Vandaag was onze eerste dag op de instelling. De weg naar de instelling toe was een grote glibberweg. Iedereen had wat moeite met het wandelen naar de instelling toe. Op sommige plekken lag er wat sneeuw en daarop kon goed gelopen worden, maar op andere plekken lag er alleen maar ijs en dat was niet altijd even prettig. Na een kwartiertje tot 20 minuten lopen kwamen we bij de instelling aan. Een groot gebouw met een groot stuk land eromheen. Eenmaal binnen kregen we een kantoor toegewezen en dit zou de plek zijn waar wij al onze tijd zouden door brengen als we niet bezig waren met de clienten. Eerst werd er een voorstel rondje gedaan. De directeur was aanwezig, de afdelingshoofd van de 3de verdieping, het hoofc van de dagbesteding en de ontwikkelings manager waar je met al je goeie ideeen terecht kan. Iedereen stelde zich netjes voor en daarna stelde wij ons ook allemaal netjes voor. Dit allemaal door monica vertaal. Nadat iedereen zich had voorgesteld kregen we een rondleiding door het gebouw. Dit bebouw bleek nog groter dan dat ik dacht. Op de begaande grond hebben we de dagbesteding bezocht, hier maken ze kleedjes, bloembakken van touw, confetti en ze maken ook kettingen van kralen. Van alles om ze lekker bezig te houden. Daarna zijn we naar het timmerhok gegaan. Je kunt beter hokje zeggen want je kan er net met zijn 3en in zitten. De man die daar bezig was zat in een rolstoel en ook zijn kamaraat die geintreseerd toekeek was rolstoel gevonden. Als laatste zat er nog een vrouwtje die niet wist of ze nou blij of boos moest kijken. Toen wij binnen kwamen liet de man die in het midden zat ons gelijk zijn zelf gemaakte houte kaasplankje zien. Je ziet wel eens dingen die door clienten gemaakt worden en dan denk je nou... Dat is leuk, maar deze kaasplankjes was echt vakwerk. Allemaal zelf gemaakt in dat kippenhok dat als houtwerk kamer moet functioneren. Daarna zijn w enaar de eerste verdieping gegaan. Hier wonen de demenrpte bejaarden. Het ziet er allemaal erg moi en verzorg uit. Alle ouderen zaten aan een tafel of aan het eind van de gang in een soort woonkamer en meer deden ze ook niet dat was wel jammer. Maar dat was niet onze taak. Hierna zijn we nog een etage naar boven gegaan. Daar was de psygisch afdeling. Hier hebben we gekeken naar een aantal clienten die we met zijn allen onder onze hoede zouden nemen. Nadat we deze afdeling ook hadden bekeken zijn we weer naar beneden naar ons kantoor gegaan. Daar hebben we samen met Monica de persoonlijk plannen die we hadden gekregen vertaald naar het engels en die hebben we toen zelf vertaald naar het nederlands. Toen alles was vertaald koos iedereen zijn/haar client. Ik heb uiteindelik gekozen voor M en daarnaast zou ik U nog wat gaan observeren. Hij hoorde niet echt tusen de clienten die hulp nodig hadden, maar omdat hij nieuw is en omdat ze nog niet zo goed weten wat ze met hem moeten zou ik hem ok zo nu en dan observeren. Voor M was al gelijk duidelijk dat ik voor hem een pec's map zou maken. Hij kan tegenover de begeleiding niet goed duidelijk maken wat hij nou precies wil en dit leek mij een goede manier om het met plaatjes dan wel duidelijk te maken. Iedereen had nu dan zijn eigen clienten en kon aan de slag gaan. Toen ik terug kwam van de wc was dit ineens helemaal anders. Janine kon het niet aan om in haar eentje een client te begeleiden dus had zich bij mij gevoegd en nu gingen we dan samen M en U observeren. Iemand anders zou dan gezamelijk haar clienten over nemen. Samen hebben we toen zitten observeren en met een van de begeleiding (die wel iets wat engels sprak) de afspraak gemaakt dat we samen morgen ochtend zouden komen kijken bij U als hij aan het sporten was. Na de observatie was het al weer gouw tijd en daarna zijn we weer met zijn allen terug naar het hotel gegaan. Daar hebben we eerst even gechild en daarna zijn we lekker gaan eten en daarna lekker naar bed. Morgen weer een drukke dag..

Lidwine en Bert

Hallo Puck,
Je bent lekker bezig in de instellingen en wat knap dat alles steeds vertaald wordt en jullie er nog iets mee kunnen voor de studie en dat er maar goede rapporten van gemaakt kunnen worden.
Erg leerzaam allemaal.
Succes weer Puck morgen en voor nu een fijne nachtrust.
vriendelijke groeten, Bert en Lidwine